Hédi blogja

Hédi blogja

Szófelhők és a nyelvtanulás - Nem csak tanároknak

Kinek? Mikor? Hogyan és miért is?

2017. november 05. - Hedibedixi

6840899595_edb66ed13b_b.jpg

A nyelvtudás egyik sarkalatos kérdése a szókincsfejlesztés. Eltérő vélemények vannak arról, hogy milyen módszerrel lehet hatékonyan nagy mennyiségű szót megtanulni. Mint minden másban itt is nagyon fontos, hogy embere válogatja hogy kinek mi válik be. A szótanulásnál fontos leszögezni hogy két nagy halmaz létezik. Megtanulom a szót az adott idegennyelven és a jelentését magyarul vagy minden szót kontextusában nézek, azaz példamondatokat tanulok meg. A tapasztalat azt mutatja hogy aki kontextusában tanulja a szavakat annak átlagban biztosabb tudása van, de ez a módszer több időt is igényel. Az idő pedig egy olyan tényező amivel nehezen birkózunk meg. Ebben a bejegyzésben ahogy a címben is olvasható szófelhő készítéssel foglalkozok. A továbbiakban 4 feladatot/ötletet írok le amire használhatjuk a szófelhő készítő alkalmazásokat

A szófelhők készítése alapvetően egy kreatív folyamat és nem egy monoton szótárazás így komoly motiváció lehet a gyerekek és felnőtt nyelvtanulóknak is. A vizualizáció rendkívül hasznos hiszen így az agyunk tudja mihez kötni az információkat. 

1. feladat: Ezt a feladatot elsősorban fiatalabbaknak javaslom. A szófelhők nem feltétlenül felhő alakúak, hanem amilyennek akarjuk őket. Így például fiatalabb korosztályban izgalmas lehet ha mondjuk az állatokról szófelhő módszerrel tanulnak. Egy tigris formába bele lehet írni minden olyan idegen szót ami hozzá kapcsolódik. Vagy az időjárásról a nap formába a jó idővel kapcsolatos szavak kerülnek a felhőbe pedig a borús, rossz idővel kapcsolatosak. Minden témára alkalmazható. Ebbe az alkalmazásba feltölthetőek saját sablonok (regisztráció kell a mentéshez), de alapból is több sablont tartalmaz. (A példában a macskákkal és a kutyákkal kapcsolatos szavakat gyűjtöttem össze egy ide illő képbe.)

2. feladat: Ezt a feladatot 6-7. osztálytól alkalmaznám. A nyelvtanulás egy aduász. Az idegennyelv oktatásba szinte minden tudományág belefér és nagyjából minden szó hasznos lehet. Házi feladatként jó lehet ha mindenki kiválaszthat egy témakört (ezeket érdemes előre leírni hogy mi közül lehet választani) és készítenie kell róla egy szavakat/szókapcsolatokat tartalmazó szófelhőt, amit utána 4-5 mondatban ismertetnie kell az osztálynak. Fejleszti a szóbeli kommunikációt, nem vesz igénybe különösebben sok időt, de azért kell vele dolgozni. Az elkészült produktumokat utána érdemes lehet összegyűjteni, kijavítani és a gyerekeknek odaadni vagy az osztályteremben kitenni. (A példában a környezetvédelem témakörben készítettem egy alap szókincset tartalmazó szófelhőt. A piros színű szavak a negatív hatást/tevékenységet fejezik ki a zöldek pedig a jó megoldásokat és pozitív oldalt jelölik.)

3. feladat: Ha már a kommunikációnál tartunk akkor érdemes lehet évente egyszer felmérni a csoport véleményét arról, hogy mit várnak az évtől, mit szeretnének...Ehhez az órai csoportmunkához is kiválóan alkalmas lehet ez a módszer. Lehetőség szerint az adott idegennyelven megbeszélik kis csoportokban, hogy mi kerül bele a csoport elvárásaiba és ezt egy szófelhő formájában kulcsszavakkal összegyűjtik. Ez nem csak ahhoz segít hogy megtanuljanak bizonyos szavakat, hanem a kommunikációt is fejleszti, közös véleményt kell alkotni és nem utolsó sorban a tanároknak is hasznos ha tudják hogy mivel állnak szemben. :) (A példában egy átlagos 16 éves elvárásait igyekeztem illusztrálni)

4. feladat: A szófelhő készítés alkalmas lehet tudásfelmérésre is leginkább osztálytermi keretek között. Elsősorban csoportokban vagy egész osztállyal közösen alkalmaznám, de egyénileg is megoldható. A tanár megadja a témakört kitűz egy időkorlátot és a gyerekek feladata, hogy közösen összegyűjtsék a témával kapcsolatos tudásukat. Érdemes lehet a lecke elején és végén is megcsinálni ezt a feladatot és a diákok elé tárni, hogy mennyit is fejlődtek pár nap alatt. A motivációból sosem elég.  

+1 ötlet: A gyerekeket értékelni is lehet szófelhőkkel. Főként pozitív visszajelzés adására használnám mint tanár. Igaz hogy sok meló, de megéri. Minden gyereknek elkészíteni idegen nyelven. Beleírni azokat a pozitív tulajdonságokat amiket látunk benne és akár az is lehet, hogy minden gyereknek van egy saját papírja, ezt körbeküldjük, mindenki ír mindenkinek egy kedvességet idegennyelven (érdemes engedni őket szótárazni), majd ezt hazavisz a tanár, szófelhőbe önti és mindenki megkapja a sajátját. A visszajelzés nagyon fontos a fejlődés szempontjából, ha pedig rólunk szól valami biztos hogy érdekel és megnézzük a szótárban hogy mit is jelentenek a szófelhőben lévő szavak. 

Ez az 5 ötlet igazából tetszés szerint variálható és ha nem jött be esetleg akkor sincs baj, mert szerencsére ezek a programok mind ingyenesek. 

A bejegyzés trackback címe:

https://hediblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr8212876598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása